maanantai 25. toukokuuta 2026

Vko 22/26 Kova

Ma

i. TV Kevyt 8km sis. MV 8x90m   ks. 131/144/129  

+13,5°C  Hölkkä tuntui ihan hyvälle mutta ei ne vedot oikein tuntuneet vahvalle. Jälkeenpäin kun katsoin aikoja, niin ei kuitenkaan paljoa poikenneet aikaisimmista. 

On se jännä kuinka tuo perusmalli viikkorytmityksestä on porautunut takaraivoon. Vaikka jo edellisessä kovassa jaksossa vedin tällä samalla rytmityksellä mitä teen tälläkin viikolla, niin kummasti sitä vaan ajattelee tiistaita kovaksi päiväksi. Pitää vaan huomenna tehdä se tämän viikoinen kauppapyöräily että sitten keskiviikkona ei tule kolmea ulkoilusuoritusta.


Ti

i. TV Kevyt 10km    ks. 133  5,32/km

+14...+11°C   Lopussa vesisade ja se ei ollut lämmintä vesisadetta kun se tuli vaakatasossa. Jostakin syystä odotin vähän parempaa kulkua. Tämä oli nyt sitä perusjyräystä. Siitä olen vähän huolissani että näitten peruskevyiden lenkkien vauhti on hidastunut. Jos se tätä tahtia hidastuu, niin pian saa jättää jo kellon kotiin.


Ke

a. VL 7km    ks. 133  5,30/km

+8°C   Onneksi ehdin ennen vesisadetta. Piti olla 7km:n hölkkä mutta päätin sitten juosta alamäet hieman kovempaa. Seiskaan olisi pitänyt kiertää Kypärämäen liikenneympyrän kautta mutta Killerillä tuli joku oikosulku. Eipä tuolla nyt niin väliä... Juoksutuntuma ihan ok. Hengitys kurmittui vedoissa mutta ahdistus on mennyt hieman parempaan suuntaan. Ei se kuitenkaan vielä ihan normaali ole.

Iltalenkille taas luvattu kovaa pohjoistuulta. Eipä ole oikein paikkaa missä pääsi pitkissä vedoissa tuulelta suojaan. No, halli tietysti. Pitänee alkuverkassa juosta Kotalammella eestaas ja katsoa saisiko kiertosuunnan vaihtamisella parannettua tilannetta. 

i. 13km: WU + 5 x Pikku Kakkonen / 2,5` + CD    ks. 131/150/139

+12,7°C   Kova tuuli. Kävelin alkuverkassa kolme mäkeä ja otin aukkarit alamäkiin. Keksin sitten tällaisen paikan pitkille vedoille 😁. Olihan se varmaankin paljon suojaisempi kuin Kotalampi. Juuri tämän suuntaiset tuulet osuu Kotalammelle mitä nyt on ollut tämän viikon eli pohjoisen puoleiset. Pikku Kakkonen on pääosin metsän suojassa. Vedon alussa ja lopussa pääsee lammen ja parkkipaikan suunnilta kuitenkin puhaltamaan. Alussa on pientä nousua ja sitten kumpuilevaa. 0,8:n kohdilla selkee alamäki ja sitten pisin ylämäki melkein loppuun asti. Tuohon ylämäkeen ei muutoin tuntunut tuuli paitsi toisessa vedossa oli oikein kunnon vastainen puhuri. Olisko siihen muutoin ollut tuuletonta tai kevyttä myötäistä. Kolmannessa vedossa kävi mielessä että olisiko tänään sopivat vauhdit ettei joudu lopussa turhan koville. No, neljäs veto oli taas tiukka ja hengitys vinkui. Viimeinenhän tulee aina... tai ainakin melkein aina. Loppuverkka oli pitkähkö mutta pääosin alamäkivoittoinen, joten ei paha. 

Voi olla ettei tuonne tule lähdettyä kuin oikein tuulisilla keleillä. Ei paikassa sinänsä mitään vikaa. Vähän lyhkäisempi kuin Kotalampi mutta mousua enemmän.


To

i. TV Kevyt 8km    ks. 127  5,23/km

+11°C   Tuulisuus vaan jatkuu. Juoksu oli hieman liian helpon tuntuista. Eilisen olisi kuitenkin pitänyt painaa jaloissa. Oikea akilles taas ilmoitti olemassaolostaan. Ei pahan. 


Pe

i. Polkujuoksua 12km    ks. 133  6,51/km    nousua 229m

+15...+17°C   Keskitahdistakin näkee että tänään oli paljon teknistä polkua ja vähän tietä. Lopussa tuntui jo lihaksistossa. On se sen verran erinlaista kuin hyvällä polulla juoksu. Eilen hokasin että minähän pääsen jo melkein kotiovelta tekniselle polulle. Olenhan juossut siellä ennenkin mutta harvemmin normilenkillä viitsii mennä juurakkoon. Köhniöjärven taus metsässä menin ylintä polkua vaikka trailmap:in mukaan se päättyy kesken. Päättyihän se mutta ei ehkä vielä kartan mukaiseen paikkaan. Ei kuitenkaan tarvinnut mennä pitkään ilman polkua ja sekin oli paikoin ihan juostavaa. Tulin tiennysälle mistä aikoinaan lähti parikin ihan selkeää polkua ennen hakkuita. Nyt sinne oli tullut uusi polku metsäkoneen jäljille. Oli tuntuma vaikkei auringostakaan saanut suuntaa että saatan mennä suunnitellusta reitiltä ihan vastakkaiseen suuntaan mutta kun oli sen verran juostava polku että annoin mennä vaan. Vesangantien varressa naureskelin itselleni että siinä menisi muutaman kymmenen metrin päässä asfalttitie mutta kärvistelen kivikkoisella polulla 😏. 12 oli ohjelmassa mutta olisin ollut tyytyväinen vähän lyhyempääkin. 

Garminin puolella jokunen kuva... mm luulöydöstäkin.


La

i. TV Kevyt 8km    ks. 135  5,33/km

+21°C   Tänään pieni vastatuuli oli jo toivottavaa. Harvinainen päivä silleen että koko päivän paistoi aurinko miltei pilvettömältä taivaalta. Piti olla kevyt palauttava ja sitä se oli. Miltei koko lenkki ahfaltilla. Adizeron ykkösversiot (vanhat) toimi hyvin ja tuntui kimmoisilta. 


Su

ap. TV Kevyt 21km    ks. 142  5,24/km

+16...18,5°C   Auringossa ja myötätuulessa kuuma. Korkeahkot sykkeet (taas). Viimeinen vitonen oli jo raskaan puoleista. Juoksin perinteisillä shortseilla ja tiesin kyllä riskin että saattaa hiertää sisäreisiä. Kyllähän ne taas hiersi. Ongelma oli kuitenkin vasta suihkussa. Huomenna joutuu jo käyttämään puolibörjejä. Ihan ok lenkki kuitenkin saahan sitä pitkähköllä lenkillä hieman väsyäkkin. Ensiviikolla muutan hieman rytmitystä. Ihan varmuuden vuoksi vaikka joka toinen päivä ennusteet lupaa ensi viikonlopulle sateita.





tiistai 19. toukokuuta 2026

Vko 21/26 Kevyt

Ma

ip. Cyklo: Ruoke-Tikkakoski-Vehniä 65km    ks. 137  26,1km/h

+17°C   Väsyneet reidet.


Ti

i. TV Kevyt 7km sis.  8x100m   ks. 132  5,14/km

+15°C   Eilen olisi riittänyt 40km. Silloin se olisi mennyt vielä palauttavana mutta 65 ei enää mene siihen kategoriaan. Alkuhölkässä reiden oli puutuneen oloiset eilisestä. Ei ne enää kuitenkaan satasissa olleet. Satasissa oli suunnitelmissa 6x mutta optiona 8x. Kuuden jälkeen tuntui sen verran hyvälle että käytin option 😋 En siis miettinytkään että olisin ottanut lyhkäisiä mäkivetoja. Olisi ne ehkä menneet ihan ok mutta katsoin että palautumisen kannalta tasaisen vedot on parempia. Olen hieman kahden vaiheilla että teenkö Kotalammen vedot huomenna vai siirränkö ne torstaille. Luultavasti teen niin että päätän vasta alkuverkassa. 


Ke

i. 12km: WU + 5 x Kotalampi / 2,5` + CD    ks. 133/152/143

+17,7°C   Tuntui paljon lämpöisemmälle. Jalat edelleen vähän tönköt mutten uskonut sen paljoa vaikuttaneen vetoharjoitukseen. Jos viimeksi oli viimeinen veto vaikea niin nyt oli jo toiseksiviimeinenkin. Kierroskeskiaika 2s kovempi kuin viimeksi ja sykkeet (ks.163,8) kolme pykälää korkeammat. Tänään oli Keltinmäentien puoleisella reunalla vastatuuli. Aika harvinaista että sinne sopii tuuli. Se vaan oli siitä ikävää että sillä puolella on ne pari pientä ylämäkeä. No, on siellä kentän nurkalla vielä yksi pieni vastainen. Jos katsoo garminin säätietoja niin ei siellä olisi pitänyt olla vastatuulta mutta olipa vaan ja aika navakka olikin. Joo, oli aika kova harjoitus tänään. Huomenna ei välttämättä tarvitsisi käydä edes juoksemassa jos käy vähän pyöräilemässä ...mutta ei mitään kuusvitosia 😎


To

a. Cyklo 23km   

+14°C   

i. TV Kevyt 7km    ks. 131  5,30/km

+19°C   Aamuinen pyöräily olisi riittänyt tälle päivälle mutta oli sen verran levoton olo että kävin vähän hölkkäämässä. Eilinen tuntui jaloissa.


Pe

i. TV Kevyt 6km    ks. 125  5,33/km

+12,6°C  Vesitihku. Luotin tänään sadetutkaan ja katsoin että ehdin tehdä lenkin alku iltapäivästä ennen sadetta.  Ei pitänyt forecan sivut paikkaansa ja maastolenkki jäi tekemättä. Ei viitsi mennä liukastelemaan märkään juurakkoon. Lähtiessä oli mielessä 8-10km mutta tässä kutosessakin oli tekemistä. Tosi huono tuntuma. Vaatettakin oli liikaa päällä. Eipä nuo sykkeetkään jaksanut nousta kovin korkealle. Olisko tämä sitä kevyenviikonsyndroomaa...


La

i. Polkujuoksua 9km    ks. 133  6,29/km

+22°C   Metsässä ihan siedettävää mutta kyllä sielläkin hiki irtosi. Menin palan matkaa hanhiperän lenkkiäkin ja se tuntui todella helpolle polkujuoksulle verrattuna noihin muihin kivikkoisiin ja juurakkoisiin polkuihin. Eilinen runsas sade ei näkynyt kovinkaan paljon märkyytenä. Juurakot oli kuivaneet mutta kivien kanssa piti olla hieman varovainen. Pahimmat ylä- ja alamäet kävelin suosiolla. Ylämäki kävelyllä pudotin hieman rasitustasoa ja jyrkkiä alamäkiä ihan turvallisuussyistä. Kyllä noilla Adizero SL kengillä juoksi maastossa mutta ei ne parhaat olleet. 


Su

ap. TV Kevyt 17km    ks. 136  5,37/km

+11,3°C  Ajoittain pieni vesitihku mutta eipä tuo kastellut. Kova tuuli mutta sain aika hyvin väistettyä sen. Ihan ajoittain vain pääsi puskemaan vastaan. Loppupuolella lenkkiä alkoi tuntumaan lihaksistossa pientä väsymistä. Muutoin ihan perushölkkää. Tulihan tuota nousuakin yli 200m joten ei ihan tasaista.

Ensiviikon voi kopioida suoraan toissaviikosta mutta sitä seuraava viikko pitänee hieman soveltaa.

maanantai 11. toukokuuta 2026

Vko 20/26

Ma

i. TV Kevyt 7km sis. MV 8x90m   ks. 130  5,31/km

+14°C   Oli varasuunnitelma että voisin siirtää mäkivedot perjantaille jos alkuverkka on raskasta. Juoksin alkumatkasta vähän aikaa toisen hölkkääjän kanssa ja vauhti oli maltilista. Osoittain tästäkin johtuen juoksi ei tuntunut pahalle joten mäkeen. Ensimmäinen veto oli todella vaisu. Ei terävyydestä eikä voiman tunteesta tietoakaan. Vähän parani loppua kohdin mutta en tiedä menikö harjoitus perille. Ensimmäinen veto olikin näköjään hitain mutta muut meni aikalailla samaan haarukkaan edellisen kerran kanssa.


Ti

i. TV Kevyt 12km    ks. 132  5,22/km

+12,4...10,6°C   Kevyt vesitihku. Kylläpä nuo vesisadealueet osaa kiertää Jyväskylän. 1,5 kilsaa vastatuuleen oli hieman viileä ja tuntui että jokainen vesipisara menee pitkähihaisesta paidasta läpi. Sitten olikin pitkä myötätuuliosuus jossa jo lämpeni. Ohkaiset villasormikkaat oli kuitenkin ihan paikoillaan mutta puolibörjeillä tarkeni hyvin. Juoksutuntuma ihan ok. Hengitys kulki ehkä hieman paremmin tuon vesitihkun ansiosta. Kyllä kuitenkin keskussairaalan mäessä sai vielä huohottaa.


Ke

a. Aamuhölkkä 7km    ks. 130  5,26/km

+9,7°C   Ajoittaista heikkoa tihkusadetta. Ensimmäinen kilsa ei ollut ihan kohdillaan. Näköjään GPS teki juuri ennen ensimmäistä alikulkua voltin. Vaikka tuohon aikaan lisäisi esim 20s, niin niin tämän vuoden parasta aamuhölkkä vauhtia. Yllättävän vähän noita aamuhölkkiä onkin. Olikohan niitä ainoastaan seitsemän. TV aamujuoksuja en laske tuohon lukuun. Ei se juoksu kuitenkaan ollut kovin rentoa. Häntäluun seutu taas jäykkänä. 


i. 12,2km: WU + 5 x Kotalampi / 2,5` + CD    ks. 129/148/138

+16,8°C   Laitoin pitkähihaisen ja ajattelin että saahan siitä vedettyä hihat kyynärtaipeeseen jos ja kun tulee lämmmin. Oli se siitä huolimatta liian lämmin. Vielä kun ilmankosteus oli korkea niin hiki irtosi. Nyt lähdin kaupan puoleisesta kulmasta. Ensimmäinen veto oli tuntumaltaan heikko. Välivedot oli hieman parempia mutta ei mitään hyviä. Viimeinen veto tuntui jaloissa jo ensimmäisten satojen metrien aikana. Vetojen keskisyke oli yli 4 pykälää korkeampi kuin viimeksi. Kierroskeskiaika tosin oli 3,5s kovempi. 

Sykekäyrästä näkee että nyt nuo ylämäet tuli vedon alkupuoliskolle. Se saattaa osittain selittää korkeammat keskisykkeet vedoissa... eli kun se syke kerran nousee korkealle, niin se ei enää vedon aikana ainakaan laske.


To

ip. TV Kevyt 8km   ks. 128  5,27/km

+10,3°C   Tuulista. Ei jäänyt lenkistä paljon kerrottavaa. Perus kevyt kovan päivän jälkeinen lenkki. Mihinkään ei kuitenkaan sattunut 😊 Ajatukset jo huomisessa maastolenkissä.


Pe

i. Polkujuoksua 12km    ks. 139  6,11/km   nousua 244m

+16,7°C   Nyt tuli teknistä polkua jo heti ensimmäisellä kilometrillä. Lenkki kävi jo jonkin verran jalkojen päälle. Olihan siellä nousuja joissa syke nousi 160:een. Piirsin reitin Trailmap sovelluksella ja otin sellaisen kännykän mukaan missä on sim-kortti. Vaikka on tuttuja maisemia niin joutui pari-kolme kertaa katsomaan kartasta että pysyy jotakuinkin suunnitellulla reitillä. En ihan tosin pysynyt loppumatkasta mutta se oli tahallista. Lenkki täytti tavoitteensa ✌


La

i. TV Kevyt 8km   ks. 125  5,42/km

+10,6°C   Yli puolet lenkistä paitoi oikein aurinko🌞 Olipas hidasta juoksua. Esimerkiksi killerin suoralla oli melkein kuuden minuutin kilsavauhtia. Ei se juoksu kuitenkaan tuntunut erityisen huonolle. Tulipan ainakin hyvää palauttavaa juoksua ja sykkeetkin oli alhaiset. Huominen juoksulenkki saattaa mennä iltaan... tai iltapäivään. 


Su

a. TV Kevyt 21km    ks. 141  5,40/km

+12,6...15°C   En sitten odotellut iltaan. Olisi kannattanut. Olipa raskan lenkki. Ensimmäiset kilsat meni hyvin mutta sitten alkoi painaa. Minulla kahvi nostaa sykettä mutta oli siitä huolimatta korkeat verrattuna eiliseen. Mitä todennäköisemmin huomenna on juoksuvapaa päivä. Saatan käydä cyklolla rullailemassa kevyen lenkin... ehkä.



maanantai 4. toukokuuta 2026

Vko 19/26

Ma

i. TV Kevyt 8km sis. MV 8x90m   ks. 134  5,32/km

+12°C   Kylmä tuuli. Päivällä 16km kauppapyöräilyä. Hengitystä ahdisti jo alkuhölkässä saatika sitten vedoissa. Minähän en vedä näitä vetoja silleen rennon kovaa vaan niin paljon kuin koneesta lähtee. Nuo väliajoissa näkyvät palautusajat ei pidä paikkaansa vaan hölkkään mäen alas ja alikulun toiselle puolelle. Siinä sammutan kellon. Kävelen noin 50m suuntaansa ja käynnistän kellon taas samassa paikkaa kuin sammutin. Vetoon lähtö on siis ns. lentävä lähtö. Tällä kertaa onnistuin laskemaan vetomäärän oikein 😄. Aika hyvin nuo vedot meni samaan aikahaarukkaan eli 21,1...21,8s.


Ti

i. TV Kevyt 12km    ks. 132  5,28/km

+7°C   Taas kylmä tuuli, mutta lopussa kun aurinko paistoi tuli jo kuuma. En edes olettanut että Haukanniemen polut olisi olleet märät ja eipä ne oikeastaan olletkaan. Joskus keskikeslläkin on ollut märempää. Tänään aika-ajoin tuli lunta ja lumirakeita mutta ei onneksi lenkin aikana... ainakaan siten että olisi kastellut. Juoksu oli raskaahkoa ja hengitys ei kulkenut. Saa nähdä kauanko jaksan tätä kun hengitys rajoittaa juoksemista. No, huomenna on yksi rajapyykki kun kokeilen vetoharjoitusta. Voisihan sitä alkaa pyöräilemään kun se ei normiajossa käy keuhkojen päälle. 

Pitihän se ohjelma naputella taulukkolaskentaan kun viikko ei mene normirytmityksen mukaan.


Ke

a. Aamuhölkkä 7km    ks. 135  5,34/km

+1°C   Aurinko lämmitti jo aika hyvin. Melko normi aamulenkki tuntuma. Jos olisi ollut oikein hyvä tuntuma niin olisin yrittänyt ottaa tuon yhden ylämäki segmentin nimiini.

i. 12,2km: WU + 5 x Kotalampi / 2,5` + CD    ks. 129/144/133  

+9°C   Länsituuli, eli Kotalammen suoralla sivumyötäinen ja Keltinmäen puolella välillä vastaista. Oikeastaan olis voinut muuttaa lähtöpaikkaa totutusta paikasta kaupan puoleiseen kulmaan. Olisi jäänyt yksi jyrkkä käännös pois ja lopussa olisi ollut myötätuuli. Kävihän se keuhkojen päälle mutta olisi voinut olla pahempikin treeni. Viimeiseen lähtiessä tuntui jo jaloissa. Pari vuotta sitten tein saman treenin ja silloin alku samaa luokkaa mutta viimeiset vedot huomattavasti kovempaa. Oikeastaan nyt oli tälle kunnolle ihan hyvä treeni vaikka se viimeinen nyt tuntuikin, mutta sai tuntuakkin. 

Aikoinaan vedettiin Matin kanssa vastaavanlaisia vetoja. Silloin mitattiin silloinen reitti oikein mittarullalla. Laskin kierrosajoille vastaavat kilsavauhdit ja liimasin tarramuovin alle huoltorakennuksen syöksytorveen ja toisen valotolppaan. Valotolpassa oli vieläkin samainen lappu ja ihan hyvssä kunnossa vielä. Silloin matka oli 1120 tai 1130m. Nyt GPS näytti 1,12...1,14km. Tänään juoksin kevyenliikenteen väyliä pitkin enkä vanhaa kuntorataa.

Loppuverkka jäi vähän lyhkäiseksi kun vetojen jälkeen jäin suustani kiinni Riston ja Matin kanssa.


To

i. TV Kevyt 8km    ks. 133  5,26/km

+11,8°C   Olisi saanut olla vielä pitkähihainen...varsinkin alkumatkasta. Alkumatka oli kevyttä mutta kyllä se sitten loppumatkasta alkoi eilinen vähän tuntumaan jaloissa. Toivottavasti huomenna on kuitenkin sähäkät jalat teknisessä maastossa.

En ole tainnut pitkään aikaan valittaa jalkakivuista? No, ne on olleet aika hyvin hallinnassa. Polvia aina välillä hieman kolottaa mutta se on jo normaalia tässä iässä. Akillesta tulee hyvin mukana mutta ei sitä kannata lähteä puristelemaan... en ole edes yrittänytkään. Lonkan koukistaja ei ole ilmoittanut itsestään taas vähään aikaan. Toivottvasti jatkuukin vähintään tällä tasolla.


Pe

i. Polkujuoksua 12km    ks. 138  6,02/km   nousua 228m

+12°C   Aika vaihtelevaa alustaa. Välillä vaativaa teknistä polkua ja sitten kärrytietä. Pikkasen asfaltti ja hiekkatietäkin. Pieni pätkä Hanhiperäntien vieressä taisi olla sellaista polkua mitä en ehkä ole ennen juossut. Muut oli tuttuja polkuja vaikka viime aikoina niitten juokseminen onkin jäänyt vähemmälle. On näitä tullut ajettua maastopyörälläkin. Loppupuolella kun ylitin taas Hanhiperäntien lähdin "vanhasta muistista" etsimään polkua eteenpäin. Siinä tuli sitten Déjà-vu ilmiö että olen tehnyt tämän mokan ennenkin. Menin vanhaa pellon pohjaa liian pitkälle ja lähdin aluksi etsimään polkua mutta suunnistin sitten takaisin tielle päin. Siinä sitten piti mennä vanhojen vattupuskien läpi ja astuimpa toisen jalan nilkaa myöten vesikuoppaankin. Polvet ja sääret aivan naarmuiltta ja ne kirvelee kun niihin menee hiki ja vesi. Loppupuolella menin nurin ylämäessä. Polku ei ollut mitenkään erityisen huono ja ehkä se siitä johtuikin. Huonolla polulla sitä katsoo tarkemmin eteensä. Hyvä lenkki kuitenkin. Sain sen vasteen mitä hainkin. Aika korkeat sykkeet kertoo että nousuakin oli,


La

i. TV Kevyt 8km    ks. 126  5,34/km

+14°C   Suojaisissa paikoissa sai olla hihat käärittynä ylös mutta varjossa ja vastatuulessa ne sai vetää alas. Ainut mitä lenkistä voi sanoa että sykkeet oli taas pitkästä aikaa matalalla. Muuten sellaista perusjunnausta. Olisi voinut juosta koko lenkin maastossa mutta kun oli palauttava päivä niin välttelinmäkiä.


Su

a. TV Kevyt 20km    ks. 139  5,29/km

+10...13°C   Aika väsynyttä menoa ja sykkeetkin  oli hieman koholla. Jos jotain positiivista hakee niin reitti ja keli oli hyvät. Taidan vetää ensi viikon ihan samalla ohjelmalla.




sunnuntai 3. toukokuuta 2026

Vko 18/26

 


Tiistain maastopyörälenkki, joka tosin oli pääosin asfaltilla, tuntui varsinkin alkumatkasta jaloissa. Alkumatka oli Köhniä-Laajavuoren takamaastoa Haukkalaan asti. Pohjoistuuli hidasti menomatkalla aika tehokkaasti menoa. Toihan se sitten paluumatkalla aika haipakkaa maastopyörä nopeudeksi.

Keskiviikkona Iltalenkki (Sauvalenkki ⬆️ 479m / 3h 2' / 21,5km)sitten oli hieman raskaampi. Tossuvalinta tosin ei mennyt ihan nappiin. Laitoin vanhat Adizerot jotka ovat kokoansa pienemmät. Seurauksena kummassakin keskivarpaassa rakko aina kynnen alle asti. Ottihan nuo muutkin varpaat osumaa. Tämän seurauksena jouduin askartelemaan yhdet pohjalliset siten että leikkasin kärkiosan pois että sai varpaille lisää tilaa. Lenkillä hain mäkiä siten että sain riittävästi noususummaa. Alamäki juoksut tuntui loppuviikon etureisissä ja lonkat oli vielä tänäänki jäykät. Raskas lenkki!

Torstaina Prisma reissulla kiersin samalla Jyväsjärven. Merkkasin sen näköjään väärälle päivälle. Se kuitenkin teki hyvää jaloille. Iltalenkkinä pääosin juoksua teknisessä maastossa. Pahin osuus oli ehkä Mustalammen sivu jossa oli melko pitkästi juurakko-kivikko osuutta. Sellaisessa juoksuvauhti tippuu aika radikaalisti. Ajatuksena oli kuitenkin juosta koko ajan vaikka tulisi pahempaakin pätkää. Olihan köhniöntaus metsikössä pahoja kohtia mutta oli välillä noemaaliakin polkua. Lenkin tarkoituksena oli kehittää heikentynyttä koordinaatia ja kimmoisuutta. Vaikka lenkillä ei ollut mittaa kuin kymppi, niin se tuntui paljon pidemmälle. 

Perjantai eli Vappupäivä alkoi aamulenkillä. Sekin pääosin maapohjalla. Iltalenkillä Mustalammelle ja Soidenlammen takaa Ladun majalle ja sieltä Ylämyllyjärvelle. Tästä "alkuverkastakin" tuli jo ihan hyvin nousumetrejä. Kilsa ennen kotia tein lyhyet mäkivedot. Jalat oli kyllä melko väsyneen oloiset "alkuverkasta" mutta oikeastaan oli hyvä että yksi hiihtokaveri pysähtyi kertomaan lapin reissustaan. Siinä tuli samalla pitkä palautus ennen vetoja. Tarkoitus oli vetää kuusi mutta kolmen-viiden jälkeen menin sekaisin määrästä ja vedin varman päälle eli yhden ylimääräisen. 3-4:ssä viimeisessä keskityin polven nostoon ja siihen että loppu tulee hyvin. Ainakin sain sykkeen nousemaan hyvin. Kehkoihin tuli loppua kohdin aikamoinen rasitus.

Lauantaina taas maastoon. Tällä kertaa Laajavuoren takamaastoon. Kuntokasilta kääntyvä Legendojen lenkki on aika rankkaa juosta. Päätin että en kävele yhtään ylämäkeä. Puolen matkan paikkella viimeisessä pahassa mäessä se lupaus tosin teki tiukkaa. Mäkeä siis riitti ja sitten vielä kun tuntui ettei saa happea, niin mies joutui aika koville. Sen Pentin Pinkaisin alkuverkasta asti on ollut hapenkulku heikkoa. Tuntui että perjantain mäkivedot heikensi entisestään hapenottokykyä. Raskas lenkki!

Tänään sunnuntaina lähdin juoksemaan sillä ajatuksella että jotain 8-16km, koska oletattavissa oli että jalat voi olla väsyneet. Yllättäen alku tuntuikin rennolle ja helpolle. Arvelin kuitenkin että se voi olla alun harhaa. Oikeastaan vasta 15:sta jälkeen tuntui vähän jaloissa. Ylämäissä kuitenkin hengästyi taas tosi helposti. Eilen kun oli ensimmäinen lämmin päivä, niin hikosi tosi paljon. Tänään oli viileämpi ja päällä vain puolibörjet ja T-paita, niin eipä paljon hionnut.

Oikeastaan mietin tälle päivälle ensimmäistä CykloCross lenkkiäkin maantiellä ...mutta parempi näin.


Joo, enpä tiedä miten jatkan lenkkeilyä. En ainakaan ensi viikolle naputtele ohjelmaa. Todennäköisesti käyn tiistaina kokeilemassa jotain pidempiä vetoja ja jos kehkot taas vinkuu niin vetoharjoittelu täytyy jättää joksikin aikaa. Vaikka keuhkot ei olekkaan 100% mukana niin ainakin kiihtyviä reippaita voisi kokeilla. Nuo lyhkäiset mäkivedot täytyy pitää kuitenkin mukana, kuten myös tuo teknisessä maastossa juoksu. Oikeastaan puolikeuhkoisena nuo riittäisikin. Siis joko pitkät vedot tai kiihtyvä reipas. Nuo MV:t ja tekninen maasto on jo uutta ärsykettä lihaksistolle joten en taida palautua toisesta tehoharjoituksesta.